På senare år har musiken börjat ta en större roll i dator- och tv-spel. Bild: Pixabay.

Att musiken är en fundamental del av dator- och tv-spel är knappast någon nyhet. Ett passande soundtrack eller musikslinga är minst lika viktigt som grafiken eller spelets utformning. På senare år har emellertid musiken tagit en mer central roll och artister dedikerar sin musik till olika spels soundtracks. Det senaste är livekonserter inuti spelen.

Musik fyller en enormt viktig roll i miljarder människors liv och att se sin favoritartist live är en exceptionell upplevelse för många. På grund av den digitala utvecklingen kan liveframträdanden nu till och med flytta ut på internet. Till fansens stora glädje erbjuder många artister livekonserter i olika forum.

Fortnite nya musikarenan

Den amerikanska rapparen Travis Scott uppträdde live i spelet Fortnite. Bild: Screenshot, Youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=wUwrgYQWccs

En nyhet är livekonserter inuti spel. Spelutvecklarna bakom battle royale-spelet Fortnite är lite pionjärer på det här området, då de flera gånger har erbjudit liveevent inuti spelet. Redan förra året bjöds DJ:n Marshmallow in för att spela live för spelare inloggade på Fortnite. Evenemanget lockade hela 10,7 miljoner personer som loggade in för att se livekonserten. Nu har Fortnite överträffat sig själva. I april erbjöd man ytterligare en livekonsert med den amerikanska rapparen Travis Scott. Han bjöd på ett tio minuter långt medley, som framfördes av en jättefigur föreställande rapparen. Artisten drog 12,3 miljoner personer som loggat in för att se konserten. Scott skulle egentligen vara huvudakt på musikfestivalen Coachella i Kalifornien, men festivalen har blivit uppskjuten som de flesta andra av sommarens events. Nu fick hans fans se honom live inuti Fortnite istället och evenemanget innebar ett publikrekord för spelet.

Fortnites livekonserter ger oss en indikation till framtiden inom nöjesindustrin och dess utveckling. De låter oss omvärdera vad en konsert är och hur en artist kan upplevas live. Virtuella gig erbjuder ett oerhört tillfälle för artisterna att nå ut till fans över hela världen på en och samma gång och konserter inuti spel ger en helt ny möjlighet att skapa häftiga konsertupplevelser och en spännande interaktion med publiken. I fallet med Travis Scott skapades en riktig scen och publikområde, men man är inte förbunden till säkerhetsbegränsningar och man behöver inte ta hänsyn till fysikens lagar. Artisten kan flyga runt eller befinna sig på olika platser samtidigt och publiken kan klättra upp och komma i artistens närhet utan att det medför problem.

 

Artister samarbetar med spelutvecklare

Det är allt vanligare att artister vill samarbeta med spelutvecklare, för att få ut sin musik. Musikerna kan på så vis nå en ny publik, samtidigt som spelet ökar sin popularitet när kända låtar agerar som ledmotiv. Ett band som numera sällan spelas i radio eller på MTV är symfonirockarna Yes, som döpt titelspåret på sin nya platta efter spelet Homeworld, där deras musik finns med. I Segas senaste rullskridskospel Jet Grind Radio får vi höra en 60 sekunder lång ljudslinga av artisten Mix Master Mike. Hans autograf pryder dessutom spelets box. Stora artister som punkbandet Blink 182 har också visat intresse att finnas med på populära spel. Bandet förhandlade ett tag med spelutvecklaren Konami om att ha med sin musik i ett nytt snowboardspel, men deras prislapp var för hög och affären blev inte av. Kanske medför musik i spel en bättre symbios mellan mindre artister och spelutvecklare, så att båda kan få bra draghjälp av varandra.

Även på online casino hittar vi kända artister. Slotmaskiner online har ofta olika teman, exempelvis från filmer, figurer eller tv-serier. Du hittar spelautomater med allt ifrån Games of Thrones- till Bruce Lee-tema. Även artister såsom Ozzy Osbourne har speciella slotmaskiner tillägnade sig. Här kan spelaren testa lyckan, samtidigt som design och musik inspireras av olika favoritartister.

 

Kända musikspår i spel

Super Mario Bros melodi är välkänd för de flesta. Bild: Pixabay.

Musik har alltid varit en viktig del av spelupplevelsen, även om ljudeffekterna kanske inte hade någon dominerande roll precis i början, i videospelens vagga på 1970-talet. När arkadspelen hade sin guldålder fick vi som mest uppleva blipp och pip i spelen som skapade typiska truddelutter, så kallade chiptunes. Musiken hade ännu inte tagit sig in på arenan på riktigt. Sedan kom 80-talet, med sina 8 bitars tv-spel. Nintendo satte ribban med Super Mario Bros och Zelda, som pyntades med oerhört karaktäristiska ljudspår. Än i dag är det många som nostalgiskt kan nynna det pigga titelspåret i Super Mario Bros eller det mer melankoliska i Zelda.

När spelarna nu började förvänta sig musik i sina spel, var det guldläge för spelutvecklare att hoppa på trenden. Musiken utvecklades lika snabbt som speltekniken, och man började introducera musikspår som på olika sätt förstärkte handlingen i spelet och påverkades av spelarens handlingar. Olika trudelutter kunde spelas upp när man exempelvis löste en uppgift eller klarade en bana, vilket skapar ett starkt känslomässigt band till spelet. Med andra ord skapar man ett större djup, vilket i sin tur bidrar till en mer känslosam spelupplevelse.

I nutidens spel har musiken och ljudeffekterna en ännu mer central roll. Ett spel som fått mycket uppmärksamhet för sina verklighetstrogna ljudeffekter är det svenskutvecklade spelet Battlefield. Förutom ljudeffekterna har det skapats kraftfulla soundtracks till de olika Battlefield-spelen. På samma sätt har soundtracks producerats till flera framgångsrika spel, och vi kan nog räkna med att det är inom spelvärlden vi kommer att hitta framtidens artister och musiktrender.