Mörrum
Vi skriver den 21:e mars och jag är på väg mot Mörrum. I höjd med Pukavik börjar det pratas om dagens fiskepremiär på radion. Solen lyser klart, om en stund är jag framme, ska bli riktigt kul…

Går ner för backen mot Laxens hus och det gör jag inte ensam, det är redan mycket folk på plats.
Hög stämning, lågt vatten och strax före nio kliver Mattias Holmqvist upp på en stenhäll i höjd med pool ett. Mattias är inte bara platschef här på Kronolaxfisket, det visar sig att han är värsta poeten också. Efter ett hjärtligt välkomnande till oss alla börjar han prata om att det gått inflation i ordet magi. Men vad gäller Mörrumsån, inget tjafs om det, den är magisk.
”Den förtjusar, berusar och berör utan att säga ett enda ord”, säger han och fortsätter, ”Ån betyder mycket för folket i stort men också för den enskilde.”
Så avslutar bästa vårtalaren med några ord om att vi ska njuta av dagen, den kommer aldrig tillbaka.
Det har han också rätt i, denne man som nu går ner för att tända på ett rejält startskott.
Bland fisk och fiskare
Så mullrar kanonen och när krutröken lagt sig beger jag mig ner längs ån. I pool ett får man bara fiska med fluga och man ser hur lågt vatten det är. Här står glada fiskare utvadade, nu är de upprymda, förväntansfulla och på gränsen till övertända. Jag tror mig veta det då jag en gång själv fiskat på en premiär. Detta med framgång i Herrnäs med just Mattias som guide.
Strosar längs de översta poolerna en stund, det är gott om både folk och änder här. Ser inga böjda spön så beger mig mot pool fyra, denna så populära åkrok. Noteras bör att det numera inte odlas fisk i Mörrum, alla laxar och öringar som simmar här är vilda. Därav blir det lite glesare mellan huggen men samtidigt, desto roligare när det nappar.
Nere vid ”fyran” står Mörrums GoIS och grillar korv, ett bra bete, jag hugger direkt.

Sätter mig på en bänk och kollar, plötsligt händer det, ser en ung kille få på en fin fisk! Hans bror är snabbt på plats för att assistera. Pojkarna lyckas landa laxen som sen varsamt släpps tillbaka. Får en pratstund med de lyckliga grabbarna, det är Nicholas och Karl Kvist som är här på premiären för fjärde gången. Detta tillsammans med sin pappa, Jan, som fiskat här sen 1974. Pojkarna brinner, speciellt Nicholas som berättar om sitt eget instagram-konto präglat av fiske. Han har redan över tusen följare, kolla in på kontot så blir du imponerad.
Ber Nicholas skicka bilder om han får något mer och framåt kvällen landar ytterligare två fiskar i min inkorg. Vänder åter mot de översta poolerna och bas-lägret för dagen…
Vid Laxens hus
Tillbaks vid Laxens hus, här myllrar det av människor, det är folkfest i solen. Här råder rena karnevalen med skattjakt, fiskdamm, utställningar och god mat. Detta toppas med live-musik, just nu är det de lokala profilerna Jens U Nilsson och Håkan Windahl som spelar och sjunger. Stannar till och lyssnar på en fin melodi som handlar om just ån och laxfisket. Inte hört den förut, den är vacker.

Besöker så den fiskeloppis som ligger på andra sidan ån. Här köper jag på mig lite blandade drag till mitt barnbarn, han älskar att fiska.
Går mot bilen och tänker att min vän, poeten Mattias, har rätt. Mörrumsån är magisk men den är inte helt tyst. Den brusar en smula och möjligen viskar den ibland något trolsk. Säsongen är igång, måste hitta en helg när jag och Harry kan försöka lura en lax här.
Kan det vara så att det faktiskt är här som regnbågen går ner. Där skattkistan står. En skattkista där både lax och havsöring leker…
Per-Anders Green





